Thursday 14 May 2009

Tadabbur Ayat 1




TELUR dan PLANET BUMI?? Tak sama tapi serupa.Pening???

Cuba fikir2kan apakah kaitan antara telur dan bumi.Adakah perkataan telur ada disebutkan di dalam Quran? Apakah yang cuba Allah bandingkan antara sebiji telur ayam dan planet bumi ini.Jom kita lihat…..

Firman Allah Taala:


والارض بعد ذلك دحها : 30


“Dan Bumi setelah dihamparkan”

(Surah An-Naazi’at: 30)

Di Arab Saudi kalimah “da ha ha” bermaksud dihyah yang membawa maksud telur ayam. Apakah kaitan antara telur dan dihamparkan? Ayat ini adalah dalil yang jelas menunjukkan bahawa planet bumi seperti telur ayam. Permukaan bumi yang bulat dalam erti kata lain bermaksud rata-luas atau dihamparkan.

Cuba perhatikan setiap lapisan yang ada di telur mempunyai persamaan dengan planet bumi.

Kuning telur = lapisan kerak bumi
Putih telur = lapisan tanah
Kulit nipis =Lapisan atmosfera
kulit telur =Lapisan ozon

Hebatnya Allah menyampaikan mukjizatnya kepada rasul junjungan kita berjuta2 tahun dahulu. Kini baru terbukti kebenarannya.memang permukaan bumi seperti telur. Sekaligus pendapat ini menangkis pandangan barat yang menyatakan bumi tidak berbentuk sfera.
Rahsia bumi dan seluruh isinya semua berada di dalam Al-Quran. Amatlah malang bagi mereka yang membaca kalamnya setiap hari tetapi tidak dapat mentadabburkan walaupun hanya sepotong ayat. Afala yatadabbarunalquran!

-Perkongsian ini ana perolehi, ketika mengikuti muhadhorah qiraat Syeikh Hussein Muhammad Muhammad Al-Asyari, Imam Utubis Jadid, Masjid Huda Rahman, Mansourah. Seorang ulamak qiraat yang sgt zuhud dan wara’ hidupnya. Sheikh mengajar kami (pelajar akhawat malizi) secara tetap dari awal tahun sehingga habis semua kitab2 qiraat dan yang berkaitannya.

Waallahua’lam.

Salam Juang,

Nor Latifah Bt Othman

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed