Wednesday 27 May 2009

LUAR NEGARA: POLIS GREECE PIJAK AL-QURAN


Polis Greece didakwa pijak al-Quran
ATHENS 26 Mei - Pegawai mahkamah berkata, pendatang dari Iraq telah menyaman seorang anggota polis Greece yang didakwa telah merosakkan al-Quran miliknya, ketika melakukan pemeriksaan pengenalan diri di ibu negara ini pada minggu lalu, yang mencetuskan kemarahan pendatang Islam di sini.

Lelaki yang dikenali sebagai Muhammad Attiq memohon agar pegawai yang melakukan jenayah tersebut diambil tindakan.

Polis berkata, mereka sedang menyiasat dakwaan tersebut. Dalam saman yang dikemukakan kepada pendakwa Athens semalam, Muhammad mendakwa pegawai yang tidak dikenali itu telah memaki dan menghinanya sebelum mengoyak serta menginjak-injak kitab al-Quran miliknya.

Insiden itu telah mencetuskan bantahan selama dua hari apabila beratus-ratus penduduk Islam mengadakan tunjuk perasaan di tengah bandar raya ini.

Pada hari kedua, polis bertempur dengan penunjuk perasaan terbabit dan menahan 46 orang selepas tunjuk perasaan bertukar ganas.

Seramai 14 orang dimasukkan ke hospital akibat cedera, manakala berpuluh-puluh buah kereta rosak akibat rusuhan itu. - AP

YA Allah, kenapa begitu teruk sekali Al-Quran dihina? Adakah kerana kita lemah dan takut, hanya mampu berdiam diri sepi seribu bahasa. Apkah tanggungjawab kita hamlatul Quran?azhari? kita masih diberikan kesempatan utk melihat, membaca dan mentadabbur mukjizat agung Allah yang kekal hingga ke hari ini, tapi kita hanya mampu memandang Al-Quran dengan sebelah mata sahja...Benarkah kalamku ini?? Ya Allah peliharakanlah Al-Quran ini, dan jadikanlah kami pemelihara Al-Quran sepanjang hidup kami......


Salam Juang,

Nor Latifah Othman

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed