Wednesday 27 May 2009

‘IJAZ RASM QURAN (SIRI 1): BENARKAH WANITA ITU PEMALU???




“Wanita dan Sifat Pemalu “


Kebiasaan kita mendengar, lelaki diistilahkan sebagai kumbang dan wanita pula sebagai bunga, kalau kumbang suka kepada bunga, lelaki tentulah suka kepada wanita.Sejak remaja lagi keinginan lelaki kepada wanita sudah berputik. Lalu wanita menjadi sasaran usikan lelaki,baik di sekolah, di jalan2 raya, di pasar raya, diperhentian bas dan bahkan boleh dikatakan di mana2 ruang dan peluang. Selagi usikan itu tidak diberi perhatian oleh wanita itu mereka akan terus mencuba dan terus mencuba.
Dalam sebuah hadith Rasulullah s.a.w telah bersabda yg bermaksud; "Terdapat 99 bahagian tarikan pada wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu." (Hadith riwayat Bauhaqi).
Wanita walau apa pun yg dilakukan akan mendapat perhatian lelaki. Jika berbuat baik akan dikagumi,apabila berbuat jahat diminati, apabila memakai pakaian menutup aurat dilihat menawan, apabila berpakaian seksi dilihat menggoda, dan pelbagai lagi menarik perhatian.
Oleh sebab itu Allah swt mengurniakan sifat malu kepada wanita. Dengan sifat malu itu mereka akan berfikir panjang sebelum melakukan sebarang tindakan.Kalau hendak berbuat jahat dia akan memikirkan kalau2 ada orang yg akan nampak, hendak mendedahkan aurat dia takut kalau orang mengganggunya dan dan hendak berjalan seorang dia takut kalau ada orang mengusiknya. Begitulah peranan malu yg boleh membantu dlm tindak tanduk seorang wanita.
Jadi benarlah wanita ini sangat pemalu. Tetapi jika kita kita bandingkan antara wanita yang belum berkahwin (anak dara) dengan wanita yang berkahwin ada perbezaan sedikit( sifat malu).


Wanita Yang Belum Berkahwin
Malu wanita yang belum berkahwin rupa2 rupanya telah digambarkan oleh Allah di dalam Al-Quran. Kalimah ‘imraah di dalam Al-Quran yang tidak didsandarkan kepada suami, maka huruf ta’ tersebut adalah tertutup. Ataupun lebih dikenali dengan ta’ marbutah. Jadi huruf ta’ bulat ini, menceritakan gambaran bahwa ta’ bulat yang bersendirian tanpa bersandarkan kepada suaminya, maka bentuknya adalah bulat. Begitulah sifat wanita yang belum berkahwin, seperti huruf ta’ marbutah tersebut. Bila dia keseorangan, dia seorang sangat pemalu.jadi, tidak hairanlah sifat wanita yang belum berkahwin itu bukan sengaja dibuat2 tapi telah digambarkan oleh Allah bagaiman sifat seorang wanita itu.

Ini adalah contoh kalimah ‘imraah yang tidak bersandar kepada suaminya.

وان امرأة خافت
(Surah An-Nisa : 128)





Wanita Yang Sudah Berkahwin
Apabila kalimah ‘imraah tersebut disandarkan kepada suaminya maka ta’ tersebut terbuka @ dikenali sebagai ta’ maftuhah. Cuba kita perhatikan sifat wanita yang telah berkahwin, ada sedikit perbezaan. Bila mereka bersama suami, mereka lebih berani, lebih terbuka, perasaan malu sudah berkurangan kerana ada suami di sisi. Ia sangat berbeza dengan wanita yang bersendirian atau tanpa suami.


Jadi, jelaslah sifat malu wanita ini digambarkan dengan 2 kalimah ‘imraah yang sangat berbeza dan sifat ini tidak dibuat2 tapi telah termaktub sejak azali lagi. Jadi, jangan salahkan wanita kerana sifat malunya, tapi fahamilah wanita sebaik-baiknya kerana wanita adalah sebaik-baik kejadiaan di sisi Adam

Ayat2 dan cth kalimah ‘imraah yang disandarkan kepada suaminya.

1. Isteri Imran

امرأت عمرن (Surah Ali-Imran)

2. Isteri Al-Aziz
(Surah Yusuf : 30)



3. Isteri Al-Aziz
(Surah Yusuf : 51)


4. Isteri Firaun
(Surah Al-Qosos: 9)



5. Isteri Nuh, Isteri Lut dan Isteri Firaun
(Surah at-Tahrim : 10-11)

Semoga dengan mentadabbur ayatnya setiap hari menambahkan iman kita sebagai hambanya yang kerdil di sisi Allah Yang Maha Agung…


Sumber rujukan: Muhadhorah Sheikh Hussein, kitab rasm al-quran, Al-Quran


Bersambung lagi…

Salam Juang,

Nor Latifah Othman

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed