Friday 15 May 2009


ISU SEMASA: BOHSIA: “JANGAN PILIH JALAN HITAM”


After the success of "KL Menjerit" by Badaruddin Azmi, we can watch yet another movie about illegal motor racing. "Bohsia: Jangan Pilih Jalan Hitam" is the second movie directed by Syamsul Yusof after "Evolusi KL Drift".

We know Syamsul is trying to send a 'good' message to the audience - but how many more movies about the mat rempit should we be making? The stunts shown in this movie are so impressive that they may in fact result in even more people being interested in this social phenomenon. Pada pandangan pengarah, filem itu bertujuan menunjukkan kepada masyarakat penyakit sosial di kalangan remaja dan seharusnya mereka menjauhi perkara itu. Sebaliknya, filem itu mengandungi watak lelaki dan wanita bergaul bebas, melakukan zina dan keganasan seperti bergaduh. Mana mungkin kita sebagai penonton yang ada taqwa kepada Allah dan akal yang waras mengambil pengajaran dalam masa yang sama, kita dikenyangkan dengan adegan-adegan yang berunsur lucah, ganas, keji dan menyentuh sensitiviti keagamaan seperti itu..

Allahuakbar! Rasa sedih menyelubungi diri saya ketika mengetahui kebanjiran filem2 begini di Malaysia. Sampai bila perkara ini perlu dibiarkan? Bukankah yang berada di Malaysia yang melihat filem ini munkin terdiri dari ahli keluarga kita, sahabat kita atau munkin anak2 kecil yang cuba memahami apakah maksud hidup sebenarnya. Filem ini, telah Berjaya mencecah kutipan melebihi rm2juta hasil tayangannya di pawagam.

Pasti kaum Melayu, yang juara bila bab2 pergi wayang nie. Adakah ini gambaran sebenar pemuda pemudi Malaysia sekarang memang seperti ini? Kebanjiran filem seperti ini sekaligus menafikan kewujudan golongan muda mudi yang mulia syakhsiah dan kuat pegangan agamanya seperti kita. Kadang2 takut rasanya, bagaimanakah kita ingin membesarkan anak kita nanti dalam keadaan seperti begini. YA Allah peliharalah kami, ahli keluarga generasi akan datang kami dan umat Islam khususnya agar sentiasa berada dalam hidayahMu dan kau berikanlah hidayah kepada mereka agar kembali kepadaMu….Ameen Ya Rabb..

APA YANG TERPAPAR INI, HANYA SEKELUMIT CUMA….DARI KEBANJIRAN FILEM YANG ADA….
APAKAH PERANAN KITA SEBAGAI AZHARI TERHADAP ISU INI? BERDIAM DIRI? BERPELUK TUBUH? TERUS LENA ?

FIKIR-FIKIRKAN……

Salam Juang
Nor Latifah Bt Othman

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed