Friday 28 August 2009

Q5: : Kita Adalah Pengisi Kemenangan




Benarkah, Kita Pengisi Kemenangan itu????


Coretan hatiku....
Saya dan dan sahabat2 mengikuti Q5 sehingga ke penghujung, x pernah miss sekali pun dari Q1.13 ogos 2009 di Solah Kamil.sembang2 petang bersama ustaz hairul nizam, menyentakkan diri saya. saya rasa ini adalah kemuncak kepada Kolokium Ilmuan selama saya ikuti dari tahun lepas.

tajuk Taadud jemaah memang panas petang tue.masing2 bangun bertanyakan soalan. saya cuma dok jadi pemerhati.gambaran tentang taaddud jemaah semakin jelas dan semakin saya fahami.

pendapat tentang taadud jemaah ada 2:

1.Yusof Al-Qardawi-(teori semasa)

taadud jemaah boleh berbilang2 atau banyak bilangannya tetapi dgn syarat semua jemaah saling bantu membantu antara satu sama lain


2.Sheikh Fathi Yakan-(teori yang praktikal)

Taadud jemaah tidak boleh berbilang2, kerana ianya menimbulkan perpecahan.


disebabkan semakin byk jemaah yang muncul dan jemaah yg muncul bukan saling bantu membantu tetapi saling bercakaran dan cuba membawa kefhaman masing2, pendapat Sheikh Fathi Yakan sangat realistik dengan keadaan semasa.

klu nak mudah, kita boleh tgk jemaah2 di malaysia dan negara2 yang lain.jelas kan?
berbilang2 jemaah membawa kepada perpecahan.klu dah banyak jemaah, mcner kita nak cepat capai daulah islamiah.



macam kita nak pi ke dun bukit gantang, ader yang naik bus konsortium, bus bunga raya, naik van, komuter, helikopter, mercedes..punya la byk kenderaan nak pi sana. akibatnya jam teruk la kat bukit gantang.dari tol jelapang dah jam sebab byk kenderaan nak pi ke destinasi yang sama. kan mudah dan cepat sampai klu kita berkongsi dan tidak mementingkan diri. begitulah negara islam, kepentingan diri mesti dikenepikan klu kita nak cepat capai Khilafah Islamiah. Ini adalah cara yahudi utk melambatkan proses kita capai daulah islamiah iaitu dgn konsep "divide and conquer-(dasar pecah dan perintah).

Tasawwur taadud semakin jelas dan semakin saya fahami. InsyaAllah klu benar apa yang kita bawa ini, Allah akan permudahkan dan negara Islam akan tertegak nati. Cumanya, kita tidak pasti masanya.sama2 kita doakn. Tapi, andai Negara Islam menjadi kenyataan, benarkah kita benar2 bersedia menjadi pengisi kemenangan itu??? sejujur2nya saya pun belum bersedia menjadi pengisi kemenangan itu walaupun saya seorang azhariah..




Beberapa lontaran ust.hairul nizam kepada para gradusi Q5, supaya kita bersedia menjadi gagasan ulama' bila pulang ke malaysia dan mampu menyelesaikan isu2 panas di tanahair tercinta seperti, isu jizyah, murtad, penjagaan anak2 yang ibu bapanya berlainan agama, minum arak di khalayak ramai (kes terbaru model di malaysia) dan masalah gereja. bukan berdiam diri di dalm rumah atau masih terkial2 membuka kitab mencari jawapan kepada isu2 tadi.kelu lidah saya bila mendengar cabaran dari ust hairul nizam. saya yakin dan percaya kata2nya utk menyuntik semangat adik2 baru yg datang ke bumi mesir utk belajar bersungguh2 supaya tidak membuang masa sepanjang bergelar azhari dan azhariah......saya bersemangat dan tercabar dgn kata2 ust.hairul nizam....

Benarkah kita bersedia wahai azhari dan azhariah????


Petikan daRi blog ust.hairul nizam :


"PAS pula ingin memerintah dengan dasaran Syarak. Maknanya sebelum memutuskan sebarang keputusan, Syarak perlu ditanya dulu. Hakikatnya Allah dan Rasullah yang akan memutuskan dasar kerajaan yang diidam-idamkan oleh PAS.

Hari ini mungkin anda boleh berceramah. Goreng sana goreng sini. Hari ini mungkin anda boleh berdemonstrasi. Anda juga boleh menampal poster dan membawa usrah.

Tapi bila daulah itu sudah menjadi realiti, adakah anda seorang ulama pakar yang sampai ke tahad IJTIHAD? Adakah anda ketika itu seorang yang faqih dalam bidang fiqh Islami sehingga anda mampu menjelmakan ijtihad ulama silam dan semasa dalam rupa baru bagi sebuah negara Islam di Malaysia?

Atau anda ketika itu masih tetap ingin goreng sana dan goreng sini dalam masalah hukum?

Saya tidak mengharap orang lain. Saya mesti jadi pengisi itu.

Anda lemah semangat? Tak mahu serius dalam menuntut ilmu? Masih lagi tega untuk tidur di bilik anda lalu anda tinggalkan mutiara ilmu yang keluar dari mulut mulia para ulama di Ruaq Atrak, Ruaq Magharibah, Zollah Fatimiyyah dan lokasi-lokasi ilmu yang lain? Masih lagi punya jiwa pemalas? Masih berseronok dengan hiburan anda sehingga Masjid al-Azhar akan anda lawati setahun lagi?



Maaf. Saya meluat dengan anda. Anda tidak akan menjadi pengisi kemenangan itu. Anda memang mengecewakan
"

Semoga tulisan ini bisa membangkitkan semangat azhari dan azhariah utk terus tekun menuntut ilmu. bangkitlah azhari dan azhariah!!!! antum harapan ummah islam!


"Ramadhan Yang Sama, Natijah Yang berbeza"


Salam Ramdhan,

Nor Latifah Othman

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed