Saturday 31 October 2009

SEMUT BERTASBIH KEPADA ALLAH



Salam Musafir ilmu buat semua penuntut ilmu di mana antum dan antunna berada...

kuliah dah bukak.kelas sheikh hussein dah bermula.komitmen dan tanggungjawab sebagai seorang pelajar di sini, kadang2 membuatkan saya x sempat nak update blog..agak sibuk pagi dan ptg.tapi, bila fikir tanggungjawab sbg seorang daie , semangat saya semakin membara utk sampaikan ilmu kepada masyarakat umum dan utk terus istiqamah di medan penulisan blog nie..bersama sahbat2 yang lain..."sampaikan walaupun satu ayat"..

nie ader sedikit perkongsian...ttg semut..knp semut??kenapa x makhluk yang lain..istimewanya semut, sehingga Allah rakamkan kisahnya bersama Nabi Sulaiman di dalam Al-Quran..mmg semut makhluk istimewa yang diciptakan Allah.
.waktu ana kat dq dulu time kami semester 6, ader seorang sahabat kami yang suka cerita ttg semut..akhirnya disebabkan minat dia terhdap semut maka dia amik keputusan utk membuat tajuk tesis kisah semut di dalam Al-Quran dan kaitannya dgn sains..mmg hebat tajuk nie..kami pun suka usik dia sebab tajuk tesis nie mmg unik dan best...bestnya kena kerja keras nak cari isi, tapi kawan ana (nor dafiqah-kat syria skrg) cukup mantap sehingga dapat hasilkan penulisan ttg semut dan kaitannya dgn Quran dgn mantap sekali...mabruk =)

klu gambar2 nie menunjukkan bagaimana semut bertasbih memuji Allah...malulah kita sebagai manusia kedekut berzikir kepada Allah dan Rasulnya...bukankah tanda seseorang itu mencintai seseorang dengan banyak mengingatinya???? terngiang2 telinga saya dgn kata2 sheikh nie..Sheikh selalu sebut...klu nak bercakap dengan Allah, banyakkan solat dan berdoa kepadanya..klu nak dengar kalam@ kata2 Allah banyakkan baca Al-Quran...ayuh sahabat2 semoga muhasabah dan gambar nie dapat kita jadi renungan buat kita hamba yang lemah dan dhoif ini....bukankah dengan mengingati Allah hati yang gusar akan menjadi tenang???



…ويقول الله تعالى

تُسَبِّحُ لَهُ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَالأَرْضُ وَمَن فِيهِنَّ وَإِن مِّن شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدَهِ وَلَـكِن لاَّ تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ إِنَّهُ كَانَ حَلِيمًا غَفُورًا ( الإسراء 44)


Di Langit yang tujuh dan di bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.
ويقول الله تعالى

وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ ( الأنعام 38 )

Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan).
مجموعه من النمل الأبيض تشكل إسم الجــــــــــــــــــــــــــــــلالــــ ـــــــه الله


Salam Kembara Ilmu,

Nor Latifah Othman
takhassus 2 Qiraat

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed