Tuesday 30 June 2009

MOTIVASI QURAN(SIRI 2): BERAPAKAH NILAI KESEDIHAN ANDA?



Firman Allah Taala:
" Boleh jadi kamu membenci sesuatu perkara, padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu perkara padahal ia amat buruk untuk kamu, Allah mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui" (Al-Baqarah: 216)


LA TAHZAN YA UKHTI HABIBATI>>>

Manusia telah dikurniakn oleh Allah dengan berbagai2 perasaan sebagai seorang insan. kadang2 ujain datang mengejut tanpa kita sempat membuat persediaan. setiap orang tidak lari dari perasan sedih hatta Rasulullah pun pernah mengalami kesdihan ketika kematian isteri dan bapa saudaranya sehingga dikenali tahun tersebut sebagai yaumul hazan.

Bagaimanakah pula kita hari ini? Kita sering diuji dengan kesedihan, tetapi pernahkah kita bertanya kepada diri sendiri, berapakah besarnya nilai kesedihan tersebut? Atau berapa mahalkah nilai benda yang disedihkan itu? Atau kenapa perlu aku bersedih, bukankah Allah SWT bersamaku? Atau, kenapakah perlu aku bersedih sekiranya diuji, sepatutnya aku gembira kerana berada hampir denganNya.

Oleh itu marilah kita fikir sejenak. Manusia hari ini sedih disebabkan kehilangan sesuatu benda yang disayangi. Sekiranya kehilangan seseorang di dalam hidup, mengapakah kita bersedih sedangkan kita sendiri sudah tahu bahawa setiap jiwa pasti akan pergi? Sekiranya seseorang itu bersedih kerana diuji dengan ujian yang besar, mengapakah kita bersedih sedangkan ujian tersebut adalah tanda hampirnya kita dengan Allah?


kadang2 kita bersedih apabila kita kehilangan wang yang banyak, kita sedih kerana Allah kita memberi kita kesakitan yang tiada penawar, kita berasa sedih apabila kita gagal dalam imtihan. bukankah semua kesedihan itu datang dari Allah? wang yang banyak tidak menjanjikan kebahgiaan kepada seseorng.ramai orang yang kaya duit dan hart tetapi tidak bahagia.dan kemungkinan Allah akan memberi reseki yang lebih banyak diatas kehilangan wang itu.bukankan kesakitan yang menimpa akan memghapuskan dosa2 kecil kita yang telah kita lakukan? bukankan kegagalan itu akan membuatkan kita menjadi insan yang lebih bersemangat untuk terus bangkit berjuang untuk mencapai kejayaan yang lebih hebat selepas ini..


Sekiranya kita bersedih kerana putus cinta, mengapakah kita bersedih sedangkan cinta yang sebenar milik Allah? Bukankah Dialah yang menjodohkan seseorang? Sekiranya sudah ditetapkan jodoh seseorang, maka tidak perlulah disedihkan kerana sudah pasti cinta itu tiada pada orang yang memutuskan cinta tersebut. Maka, apa lagi yang perlu disedihkan


JADILAH WANITA HEBAT SEPERTI WANITA2 INI..WALAUPUN ALLAH UJI MEREKA DENGAN BERBAGAI UJIAN MEREKA TETAP SBAR DAN KUAT SEMANGAT>> JADILAH WANITA YANG PALING BAHAGIA DI DALAM DUNIA INI...KISAH2 INI ANA PETIK DARI BUKU YANG ANA BACA KAT ATAS.." YOU CAN BE THE HAPPIEST WOMAN IN THE WORLD OLEH DR AID AL-QARNI




OLD WOMEN MAKE HEROES

Be like the old woman before al-Hajjaj, who put her trust in her Lord when al-hajjaj put her son in prison and swore to her by Allah that he was going to kill him. she said, with confidence and courage " if you do not kill him, he will die anyway"!


Be like old persian woman who put trust in Allah the day she had to be away from her chicken coop . She looked up towards the heavens said: "O' Allah protect my chicken coop for you are the best of protectors!"

Be steadfast like Asma'binti Abi Bakr, who saw her son Abdallah ibnu az-zubair crucified, and said her famous words: " is not the time for this knight to dismount( come down off the crucifixion post)?

Be like al-Khansa who offerred four martyrs for the sake of Allah, and when they were killed she said " praise de to Allah who has honoured me by causing them to be slain as martyrs for his sake ." look at these woman and their glorious history.

( So do not become weak(against your enemy, nor be sad and you will be superior)-Quran 3: 139


" JADILAH WANITA YANG PALING BAHAGIA"


Salam Juang,

Nor Latifah Othman

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed