Sunday 4 April 2010

Bekalan dan Imtihan: Wawasan Akhirat


Bismillahirrahmanirrahim

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian makhluk, selawat dan salam buat Rasul junjungan Nabi Muhammad s.a.w..kekasih hati, penghulu kepada sekalian nabi dan rasul...Semoga cinta dan kasih kita kepadanya tidak pernah pudar walaupun sesaat berlalu...

Syukur! Allah bagi saya golden chance to update blog...walaupun dalam keadaan yang saya rasa amat mustahil untuk saya update blog dengan kesibukan untuk persediaan yang sangat hampir...

17hb@ 24hb april??tarikh yang menjadi khilaf imtihan untuk saya dan sahabat-sahabat saya....

ini tahun kedua saya di sini, dan ini bermakna ini adalah imtihan kali kedua saya sepanjang permusafiran saya di bumi anbiya'...i hope i have idea to write and deliver what is hidden from bottom of my heart...

imtihan dunia dan akhirat satu medan untuk menguji sejauh mana bekalan kita mampu melepasi markah
LULUS dan CEMERLANg..

kalau periksa kat dunia ni, kita boleh resit paper atau repeat year@iadah...@takhalluf @etc..ada second chane for those yang tak bernasib baik...

TAPI, imtihan akhirat...jawapannya ada dua sahaja kalau fail, dan amalan x exceed tahap untuk
TIMBANG AMAL..AMALAN TIDAK CUKUP!....maka NERAKA adalah tempatNya..

Sahabat2ku yang dirahmati Allah,

Teringat kisah sahabat saya ini yang bersahabat baik dengan pelajar arab di Mansurah..


Pelajar Arab jurusan Syariah( Aisyah) adalah top student yang saban tahun mendapat tahun mendapat
IMTIYAZ di Azhar cawangan Mansurah..

Aisyah: "Nur, berapa lama kamu belajar untuk sehari" Nur senyap...

Nur:...(senyap)

Aisyah: Kamu nak tahu rahsia saya?...Rahsianya...sehari saya belajar 8 jam sehari...
dan saya peruntukkan masa study saya kepada 3 waktu...

Nur: maksudnya macam mana tu?

Aisyah: Masa study saya yang pertama...saya peruntukkan ketika saya bangun malam.... selepas saya qiyam saya terus study dan masa itu saya niatkan khusus kepada Allah...

Nur: OoooOOoo

Aisyah: Masa study kedua..adalah waktu pagi selepas subuh..dan masa itu saya niatkan kepada Rasulullah s.a.w....

Aisyah: dan masa ketiga saya belajar adalah ketika waktu malam..dan saya niatkan untuk kedua ibu bapa saya...jadi, niat itu penting bila kita belajar...bukan niat belajar untuk periksa TAPI NIATLAH BELAJAR KITA KERANA ALLAH... kalau saya perlu menghabiskan 8 jam sehari untuk mendapat imtiyaz..jadi, masa belajar kamu mesti lebih dari saya...



Moral: Kejayaan cemerlang itu dipandang tinggi oleh semua mata-mata yang memandang tapi jalan untuk mencapai kejayaan itu penuh onak dan duri serta pengorbanan yang tinggi...Fikir-fikirkanlah!!!!

10 jam Sehari!!!Teruskan usaha...

YA ALLAH, Permudahkan imtihan kami..lembutkan hati mumtahin-mumtahinah kami dan kurnikanlah kejayaan kepada kami dan sahabat2 kami dalam imtihan dunia dan akhirat kami...Ameen...ya Rabb..

Ya Tuhan..moga kalam Allah ini dapat memberi syafaat kepada kami di dunia yang kelak nanti..


Salam Imtihan,
Nor Latifah Othman
takhassus 2 Qiraat







1 comment:

  1. --> semoga berjaya dalam imtihan yang mendatang ni. :D

    --> Allah s.w.t. letakkan ujian utk kita melihat bahawa inilah sebnrnya manusia, punya bnyk kelemahan.. hanya kepada Aku (Allah) engkau (manusia) perlu berharap.

    --> doakan ana dan lain2.

    ReplyDelete

FEEDJIT Live Traffic Feed