Saturday 30 January 2010

Ikan Microwave dan Kota London

Bismillahirrahmanirrahim

Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian makhluk, selawat dan salam buat Rasul junjungan Nabi Muhammad s.a.w..kekasih hati, penghulu kepada sekalian nabi dan rasul...Semoga cinta dan kasih kita kepadanya tidak pernah pudar walaupun sesaat berlalu..

Kota London!saya menatap beberapa keping gambar kiriman seorang sahabat saya yang kini sedang menabur bakti di kota London. kini, menjadi tenaga pengajar di sana, sambil-sambil mencari pengalaman...dia merupakan bekas azhariah-graduated 2009 dari Al-Azhar Mansurah.

memang cantik pemandangan di sana.dan saya pernah menjejaki ke kota london when i was small pada tahun 1994. saya travelling alone from kuala lumpur dengan flight boieng 747 ats invitation mak saudara saya yang bekerja di Kedutaan Malaysia di sana sebagai seorang akauntan . memang best!13jam dalam flight...dan masa itu sudah berlalu..hehehe

Nak bercerita dalam post kali ni, memang x habis tentang Kota London,maklumlah kecik-kecik dulu nakal sikit. bila dh besar ni baik sikit. =) my qiraat friend's know me very well.rite??

Setelah seminggu saya di Kota London, disebabkan masa saya di sana sangat lama dan panjang.makcik saya nie sekolahkan saya. hmmm..dia taknak anak saudara dia ni wasting time. maka, saya dimasukkan di sebuah sekolah di tengah Kota Londoa. St Mary's school. Sedap namanya kan?? i'm the only one dalam kelas tu yang Melayu. (dalam hati- takutnya, nak nangis . x reti cakap dan speaking english)...saya banyak mendiamkan diri dan membatukan diri. angguk ngeleng, no-yes itu sahaja jawapan saya buat hari pertama..dalam seminggu pergi balik sekolah makcik saya datang ambil.tapi dah lama-lama, saya dah pandai berdikari. pergi dan balik sekolah, saya just walk with my friends...hehehe

Tarbiyah Mak Yam Buat Saya,
Oleh sebab culture dan background studies di sana are totally different than Malaysia. maka, bermulalah episod tarbiyah berbulan lamanya. Ni semua sebab nak saya pandai speaking english dan communicate very well with people around. makcik saya umpan saya mula-mula, bawak pergi shopping. saya pun memang ulat buku..maka memang saya boronglah banyak buku cerita.habis duit dia hari tu.rupa-rupanya, bukan setakat beli ja buku tu, makcik saya tarbiyah saya kena buku cerita aladdin sampai habis depan dia.takutnya! menagis baca buku depan makcik coz banyak wording yang salah sebut...sok-sek,sok-sek...menangis terus masuk blik dan tidor.(perangai kecik-kecik dulu).

Tamrin dalam rumah.speaking english. kena tuisyen english. ada anak staff(indian woman-student university) makcik saya datang rumah ajar saya ikut jam.Huh!!memang penat!!pocket dictionary english kena bawak ke mana sahaja. memang selalu jadi mangsa saya, bila saya tak reti nak cakap dengan orang.especially kat kelas, saya selalu mintak izin nak excuse pergi toilet" excuse me, Mr.Evan, can i go to the toilet?pinta saya.

"of couse you can. balas Mr.Evans( guru kelas saya).

Ekkkkkk..tolak daun pintu..apa lagi..cepat2 saya opem dictionary cari vocab yang sesuai nak cakap dengan kawan..itulah saya.nak pandai bukan senang...yang pasti jangan malu mencuba, cakap, baca dan tulis.banyakkan komunkasi itulah rahsianya!

terima kasih mak yam kerana sanggup dan tahan melayan karenah saya yang banyak ragam.(doakan anak saudara mak yam menjadi insan yang berguna kepada masyarakat after finish studies at mansoura...

Tamrin terus berlalu. Tak sampai 2 bulan saya di Gloucester Place, centre of London...opah saya plak mai dari Malaysia. Ni yang best! boleh curi2 cakap dengan opah cakap dalam melayu. kalau depan mak yam,no way and no excuse untuk saya..Opah mai ja dari Malaysia, opah dah buat kami kering gusi..yang pelik bin musykil, macamana makanan favourite anak dia boleh terlepas dari immigration malaysia.apa tu??tempoyak...tapi tempoyak tidak dapat diselamatkan sebab tempoyak meletup dalam beg bagasi opah...dapatla jugak kami menghilangkan rasa kempunan pada gulai tempoyak opah.oh tempoyak..tempoyak..=)

One day, opah ajak saya pergi suuq. saya setuju.beg troli suuq saya sorong sambil jalan-jalan sembang dengan opah. memang best pergi suuq.(selalu saya pergi Church Street( nama suuq) dengan makcik saya.tapi kali ini only with my dearest opah.opah nak beli ikan.sampai ja, dekat tempat fishmonger..(opah tunjuk ikan yang nak di beli).saya pun meyapa penjual ikan sambil teragak-agak menyusun ayat.."excuse me, uncle. i want to buy a kilo of microwave fish.."uncle membalas senyuman. lama dia melihat saya...(salah cakap ka tadi??saya monolog seorang diri)...hehe.here you are my dear, a kilo of fish...akhirnya, berjaya jugak saya beli sekilo ikan denagn opah. tak sabar nak bercerita dengan makcik-makcik saya...

Sampai rumah. Mak Lang (penuntut Umist University-engineering), tanya kat saya. " Kamu beli ikan apa kat Churh Street tadi?? saya dengan selamba dan confident pun menjawab..."kami beli ikan microwave sekilo...ha???ikan microwave? mana ikan tu kamu letak? dalam fridge mak lang...

saya tengok muka mak lang confius...bila bukak fridge, terdengar gelak besar mak lang dari dapur...makcik-makcik saya gelakkan saya.hehehe.rupa-rupanya nama ikan tu, bukan ikan microwave...rupa-rupanya ikan mackerel...saya pun sengih dan gelak sama..salah sebut..saya budak baru belajar...experience is mother of learning...


Bersambung lagi....


Salam Juang,
Nor Latifah Othman
2nd year majoring Qiraat
Maahad Fatayat Mansoura

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed