Thursday 21 January 2010

Fawasil Quran (Siri 3): Memiliki Unta Yang Gemuk atau.....







Bait 14


Telah sabit hadith sohih dari rasulullah s.a.w bahawasanya mempelajari satu ayat al-Quran, lebih baik dari selruh harta orang arab, iaitu unta yang gemuk dan besar yang bonggol yang besar dari jenis unta merah.

Buktinya adalah: Rasulullah s.a.w bertanya kepada para sahabat: Siapa yang dari kamu suka untuk pergi ke suatu tempat (bathan) pada subuh hari atau ke “aqiq” suatu tempat yang berdekatan dengan Madinah maka dia akan dapat 2 unta setiap hari unta yang sangat besar,cantik tanpa perlu untuk memutuskan darah(curi) atau memutuskan silaturrahim (berbuat jenayah). Dan para sahabat menjawab: “kami ya Rasulullah”.

Rasulullah menjawab: Sesungguhnya jika ada di antara kamu berpagi-pagian( atau ke situ pada waktu subuh) untuk ke masjid, mempelajari 2 ayat al-quran, itu adalah lebih baik dari 2 ekor unta, dan 3 ayat lebih baik dari 3 ekor unta, dan 4 ayat lebih baik dari 4 unta.


(unta merah besar dan cantik pada zaman arab= adalah seperti kenderaan yang sangat mewah dan bernilai ketika itu, seperti kenderaan yang sangat mahal pada zaman sekarang seperti kereta limousine)


salam juang,
Nor latifah Othman
takhassus 2 qiraat

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed