Saturday 11 September 2010

Riang Ria Aidilfitri Mansurah

  Program Riang Ria Aidilfitri 2010

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum w.b.t...Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam..selawat dan salam buat rasul junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w, penghulu kepada seluruh rasul dan anbiya'..para ahli keluarga baginda, sahabat-sahabat baginda, para tabi' dan tabiin..seterusnya muslimin dan muslimat yang dirahmati Allah..

Alhamdulillah kita baru sahaja selesai menunaikan ibadah puasa..Mari kita berdoa agar segala amalan yang dilakukan diterima oleh Allah. Moga-moga madrasah Ramadhan ini mampu mendidik jiwa kita agar terus ikhlas, dan istiqamah beribadah dalam 11 bulan mendatang dengan lebih bersungguh-sungguh lagi..InsyaAllah.Maklumlah,  nak istiqamah ni bukan senang, kalau tidak ada mujahadah yang tinggi..kita tidak mampu maintain ibadah kita seperti bulan puasa..Ya Allah..

Daripada Lukman Al-Hakim, dia berkata kepada puteranya, Janganlah engkau banyak tidur  dan makan. barangsiapa memperbanyak keduanya pada hari kiamat dia akan miskin amal soleh. (kitab Maniyyatul Mufti)

Rasullah SAW bersabda:
             " Janganlah engkau membunuh hati dengan banyak makan dan tidur. sesungguhnya hati akan mati bagaikan tanaman jika tergenang air"

Kuat tidur, kuat makan..semuanya ada pada kita. Tetapi kalau dah terlebih tidur, dan tidur sampai jam 12 tengahari, baru nak bangun..ni mengalahkan bayi yang baru lahir jer..Kita memang da hak pada tubuh badan, untuk beristirehat..tetapi janganlah tidur menjadi aktiviti utama hidup anda setiap hari..malangnya hidup, mensia-siakan masa tanpa memanfaatkan ia kepada perkara yang lebih berfaedah dan bermanfaat kepada orang lain...

Diceritakan bahawa Abul Hasan Ar-Razi bermimpi bertemu dengan ayahnya dua tahun setelah dia meninggal. dia mengenakan pakaian daripada aspal. Kemudian Abu Hasan bertanya, " Wahai ayahku, betapa aku melihat engkau seperti ahli neraka." Lalu dia menjawab, " Wahai anakku, nafsuku telah menyeret  aku ke Neraka. Maka takutkanlah engkau wahai anakku, terhadap tipuan nafsumu."
       Sungguh aku diuji empat perkara,
       selalu menjeratku dalam binasa,
       Iblis, dunia, nafsu dan syahwat,
       Bagaimana selamat sedangkan mereka musuh semuanya,
       kulihat syahwat dan keinginanku...
 (Kitab Mukashafah al-Qulub lil Imam al-Ghazali)
Ya Allah...
Terimah segala amalan dan ibadah kami di bulan barakah (Ramadhan), dan kuatkan hati kami agar terus bermujahadah melawan nafsu syahwat kami...

dan Rasulullah SAW bersabda:
                          " Jihad yang paling  utama adalah memerangi hawa nafsu"

p/S: Mudah - mudahan kita digolongkan bersama mereka yang dibebaskan dari api neraka sebagaimana yang dijanjikan oleh Allah swt melalui rasulNya saw. Justeru , pembebasan dari api nerakalah yang merupakan kejayaan yang hakiki.


Sambutan Aidilfitri kali ke-3 di bumi Mansurah,

Walaupun tahun ini, saya tidak berpeluang untuk pulang ke Malaysia...beraya bersama keluarga tercinta, terubat juga hati beraya bersama sahabat-sahabat dan adik-adik perubatan di sini siang tadi. Tidak sedar masa berlalu..rupa-rupanya ini raya ketiga saya di Mesir...Terasa meriah dengan Dj khas mansurah.huhuhu...berbagai aktiviti diselitkan sepanjang sambutan Riang-Raya Aidilfitri..Juadah kuewtiaw sup, nasi impit dan kueh mueh menjadi hidangan rumah terbuka DPMM hari ini..Penuh sesak dewan.huhuhu. Lebih dari 80 orang siswi menjadi tetamu rumah terbuka istimewa DPMM..tahniah kepada pelaksana program yang bertungkus lumus menjayakan sambutan program ini..Jangan lupa untuk sama-sama turun ke Kaherah, meraikan program aidlfitri PMRAM pada 18 september ini. Jom balik kampung!

Salam Aidilfitri dan Maaf Zahir batin dari bumi Mansurah...

Kullu sanah wa antum bikhair!

Salam Anak Perantau,
Nor Latifah Othman
takhassus 3 Qiraat

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed