Thursday 17 December 2009

LAPTOP DAN PERJUANGAN: HADIAH DARI TUHAN




LAPTOP DAN PERJUANGAN: HADIAH DARI TUHAN

Salam Maal Hijrah…

“Dan barangsiapa berhijrah di jalan Allah, niscaya mereka mendapati di muka bumi ini, tempat hijrah yang luas dan rezeki yang banyak. Barangsiapa keluar dari rumahnya dengan maksud hijrah kepada Allah dan Rasulnya, kemudian kematian menimpanya sebelum sampai tempat yang dituju, maka sesungguhnya telah tetap pahalanya di sisi Allah. Dan Allah Maha pengampun Lagi Maha Penyayang.”
( Surah an-Nisa’ : 100)



Bismillahirrahmaninirrahim….


Melihat buku-buku terjemahan dan hasil kajian ilmiah di dalam kedai ekonomi dpmm, membuatkan saya berfikir berulang kali….mengamati satu persatu buku, membelek, menyelak helaian-helaian yang disukai..menggamit memori saya terhadap penulisan ilmiah yang pernah saya buat ketika menuntut di tahun akhir pengajian di Darul Quran jakim, bertajuk :Imam Bukhari sumbangannya terhadap dunia Islam dan kajian terhadap pelajar semester 6 Darul quran.


Kajian saya ketika itu adalah gabungan kajian maktabah dan kaji selidik pelajar.berat, tertekan, tidak punya waktu yang cukup.tidak ada laptop, terpaksa berebut-rebut pc di maktabah, menumpang sahabat yang ada pc.perit tetapi benar..rasa tidak mampu nak hasilkan satu kajian ilmiah dalam tempoh yang begitu singkat dalam masa 6 bulan sahaja, dalam saat2 peperiksaan semakin hampir ketika itu dan kewajipan mengulang al-quran adalah lebih wajib dari segala-galanya.!tetapi, kajian itu dapat disiapkan dengan baik dan saya memperolehi gred A.Hmm, terkejut dan tidak sangka, dan ini adalah pulangan yang sangat bernilai dan bermakna kepada saya dan tidak sia2 saya ke hulu-hilir mencari bahan walupun terpkasa turun berulang kali ke library UIAM Gombak dan maktabah Pusat Islam di sebelah MasjidNegara …kajian ilmiah dapat disiapkan dalam keadaan situasi agak tertekan dari sudut masa ketika itu.kesemua pelajar tahun akhir dapat menyiapkannya…kerana syarat untuk para pelajar graduate adalh wajib menyiapkan hasil kajian ilmiah, sebagi syarat untuk berkonvo dan bergelar graduan…tetapi itu semua tinggal kenangan sahaja..


Tetapi di Mesir..saya pasti di Syria dan Jordan begitu juga , semangat untuk menghasilkan kajian ilmiah @ terjemahan kitab…tidak dimilki oleh kesemua pelajar2 pelajr lulusan agama…kenapa??kita tidak ada kesedaran?tidak berjiwa besar??hidup dalam zon selesa?lebih selesa menerima ilmu tapi kedekut untuk berkongsi kepada yang lain?...tidak punya masa…tidak minat..lemah dalam bahasa arab,,tidakpandai baca kitab..hmmm.munkin banyak lagi jawapan yang akan diberi jika ditanya..saya tidak pasti jawpan itu.kerana hanya anda sahaja yang ada jawapan yang tepat Tetapi saya sedih dengan situasi dan fenomena itu…lemah..tidak semangat dan banyak alasan..adakah kita layak bergelar azhari denagn semangat lembik ini..


Setahun lebih saya menjadi musafir ilmu di bumi anbiya’..lebih suka menjadi observer dari pioneer(perintis) ketika di tahun 1..memerhati ragam,gelgat dan membaca suasana…berkali-kali membisikkan diri, bahwa saya memang insan terpilih ke sini…melaut ilmu di sini. Berada di environment dikelilingi sahabat-sahabat kuliah…iri hati..melihat mereka mempelajari qodoya muassorah seperti tajuk sewa rahim, banuk halib(bank susu), Jarahah tajmil tahsiniat(pembedahan kosmetik) dan bnayk lagi membuatkan saya sedar ilmu di sini cukup banyak dan tidak terhitung..hanya perlu tekan suis, tiup semangat dan atur strategi untuk mencari dan memilkinya..dan memulakan langkah serta menggegarkan gergasi tidor dalam diri…ah… Rugi kalau peluang ini berlalu begitu sahaja…memang kita tidak bersyukur..jauhkan kami ya Tuhan dari tergolong insan seperti ini…jauhkan kami Tuhan =(
Sedarlah azhari dan azhari, bukanlah coretan ini untuk mengatakan saya insan terbaik. Jauh sekali..sebagai satu muhasabah bersama..saya cukup bersemangat melihat kajian2 ilmiah dan buku2 hasil air tangan pelaljar azhar..mahupun blog-blog ilmiah peljar azhar..blog pribadi tidak termasuk ye,,dan saya bercita-cita dan berharap kita semua mampu seperti sahbat yang sudah memberikan buahkan hasil ilmu untuk mnfaat yang lain…kita?bila lagi?kalau bukan sekarang…


“Bukankah sebaik2 manusia adalah mereka yang memberikan manfaat kepada manusia yang lain…”



laptop dan perjuangan…munkin tajuk entry ini sangat sesuai bagi saya..hampir 2 minggu saya mendapat laptop baru dari Malysia. Rezeki yang tidak disangka-sangka..saya yakin hikmahnya sangat besar, dan saya yakin hadiah dari Tuhan ini adalah personal assistant yang terbaik buat saya dalam permusafiran sebagai pengembara ilmu di ardil kinanah ini..Allah mahu saya lebih serius dalam bidang penulisan blog dan ilmiah ini walaupun saya telah berstatus blogger 8 bulan yang lalu..saya baru setahun jagung di sini,,rasa kerdil berbanding orang lain dan orang lama.di sini.tetapi, hadiah ini membuatkan saya sedar tanggungjawab saya kepada umat di luar sana sangat besar.. tanggungjawab terhadap peljar tibb di Mesir mahupun masyrakat di Malaysia…mereka dahagakan bimbingan kita….bukan saya , tetapi kita semua bertanggungjawab terhadap mereka!!
Bersambung…..


“Nafsu kamu jika tidak disibukkan dengan perkara-perkara mengingati Allah, maka ia akan menyibukkan kamu dengan perkara-perkara yang batil”

“Aku mesti berjiwa daie”


Salam Maal Hijrah,
Nor Latifah Othman
Takhasssus 2 Qiraat

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed