Monday 10 August 2009

Belajar Dari 2 Umar-Kenyangkan Perut Rakyat


Adakah akan muncul umar seperti ini di zaman ini? atau pemimpin lena kekenyangan setiap hari?...kalau benar pemimpin seperti umar wujud takkan ada segmen bersamamu oleh tv3 setiap minggu....wajah2 pilu, menderita, diuji dengan kemiskinan , wajah bersilih ganti....terpapar di skrin tv....

Wahai pemimpinku.....contohilah Umar....

"Dua Umar ini adalah pemimpin yang mula-mula melaksanakan kepimpinan negara berkebajikan. Mereka mengajar rakayat bagaimana hidup dalm berkat kemiskinan atau kaya dalam petunjuk dan cahaya."

Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat

Suatu ketika Utbah bin Farqad, gabenor Azerbaijan pada masa pemerintahan Umar bin Khattab ditawarkan makanan oleh rakyatnya. suatu kebiasaaan yang lazim pada masa itu. Dengan senang hati, gabenor menerimanya seraya bertanya:

"Apa nama makanan ini?"

"Namanya habish, ia dibuat daripada minyak sapi dan kurma," jawab salah seorang daripada mereka.

Gabenor segera menjamah makanan itu.Sejenak kemudian bibirnya menguntumkan senyum. "Subhanallah!" Betapa manis dan enak makanan ini. Tentu kalau makanan ini kita kirimkan kepada Amirul Mukminin Umar bin Khattab di Madinah, dia pasti akan gembira, " ujar Utbah. Kemudian, dia memerintahkan rakyatnya supaya membuat makanan tersebut yang lebih enak.

Setelah makanan tersedia, gabenor memerintahkan anak buahnya supaya berangkat ke Madinah dan membawa habish utk Khalifah Umar bin Khattab. Dua utusan segera berangkat ke madinah. Mereka menyerahkan makanan khas Azerbaijan itu kepada Umar bin Khattab.

Khalifah segera membuka dan merasanya.

"Makanan apa ini?" tanya Umar

"Makanan ini namanya habish. Makanan paling lazat di Azerbaijan," jawab salah seorang utusan. "Apakah seluruh rakyat Azerbaijan dapat menikmati makanan ini?" tanya Umar lagi.

"Tidak. Tidak semua boleh menikmatinya," jawab utusan itu gugup. wajah khalifah langsung merah petanda sedang marah. Dia segera memerintahkan kedua-dua utusan itu supaya membawa kembali habish ke negerinya. Kepada gabenornya dia menulis surat:

"..........makanan semanis dan selazat ini bukan dibuat daripada wang ayah dan ibumu. Kenyangkan perut rakyatmu dengan makanan ini sebelum engkau mengenyangkan perutmu."

Kisah yg diabadikan Ibnu Qayyim al-Jauziyah dalam kitab  Manaqib Amirul Mukminin ini memberikan pengajaran yang teramat berharga bagi umat Islam, khususnya para pemimpin. Umar pernah menyatakan , "Aku orang pertama  yamg merasa lapar kalau rakyat kelaparan dan orang terakhir yang merasa kenyang kalau mereka kenyang."

Moga2 kita dapat mencontohi peribadi Umar dalm kehidupan kita seharian....Ameen Ya Rabb

Salam Juang,

Nor Latifah Othman.

No comments:

Post a Comment

FEEDJIT Live Traffic Feed