Thursday, 14 May 2009

ISU SEMASA: PEMBUANGAN BAYI


Siapa Yg Sepatutnya dipersalahkan?? Mereka,Kita atau Si Kecil Yg Tidak Berdosa Ini?


Firman Allah Taala : “Wahai orang-orang yang beriman peliharalah dirimu dan ahli keluargamu dari api neraka”

(Surah At-tahrim : 6)

Sanggupkah kita melihat kejadian pembuangan bayi ni berterusan?Pandanglah wajah bayi yang masih merah nie dengan mata hati kita. Munkin dalam hatinya merintih “ Apa salahku Ya Allah beginikah nasibku? Diperlakukan sedemikian rupa?” .Bayi ini telah ditinggalkan di sebuah pondok, dan terdapat nota kecil “ sesiapa yang terjumpa bungkusan ini tolong kebumikan bayi ini, saya kejahilan”.Bayi yang cukup sifat ini bukan yang pertama kali berlaku di


malaysia kita, tetapi sudah menjadi perkara yang biasa.Kajian di Malaysia menunjukkan peningkatan kelahiran bayi luar nikah meningkat selepas berlaku perayaaan berikut:

-Valentine’s day

-Hari Merdeka

-Tahun Baru

-Perayaan Krismas

Kelahiran bayi berlipat ganda selepas 9 bulan kejadian perayaan2 tersebut. Ini bukan satu perancangan atau kebetulan, tapi adalah kesan gejala sosial yang semakin menular di kalangan pemuda pemudi harapan Malaysia. Cuba bayangkan apakah yang akan terjadi terhadap nasib 70,000 bayi di Malaysia yang telah dilahirkan tanpa nasab yang hidup sehingga kini?dan tanpa berbapa? Couple dan Cinta????Inilah puncanya.

Trend remaja masa kini, yang asyik bercinta, dan bergaul tanpa batasan…sampai ada yang sanggup membelakangkan keluarga dan kahwin di sempadan akibat terlanjur!! trend nikah di Sempadan telah menjadi barah kepada mahasiswa dan mahasiswa di Malaysia. Hebatnya penangan cinta manusia sehingga membutakan dan menggelapkan mata hati ! Akibatnya,lahirlah bayi yang tidak berdosa ini..teringat lagu nie time kecik2 dulu “ tidak ku minta lahir kedunia, tidak ku pinta cacat begini…bukan kupinta kasih dan sayang…” lebih kurang macam nilah lirik lagu tue. Setiap perbuatan yang dilakukan pasti akan dibalas, seluruh anggota badan akan menjadi saksi dan tiada penanguhan atas setiap perbuatan walaupun sebesar zarah sekalipun.Allahuakbar! Peliharalah diri Kami dari cinta dunia yang melalaikan Ya Rabb…..


Firman Allah:


“Pada hari ini kami tutup mulut mereka , dan berkatalah kepada kami tangan mereka dan memberi kesaksian kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan”

(Surah Yaasin: 65)

Firman Allah:


“Dan barangsiapa yang mengerjakan kebaikan sebesar zarah sekalipun pasti dia kan melihat balasannya. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat balasannya.”

(Surah Al-zalzalah: 7-8)

Waallahu’alam.


3 comments:

FEEDJIT Live Traffic Feed